Penghormatan Terakhir…

Posted: April 20, 2009 in Cerita Aku...

Aku sik sempat nangga jenazah nenek aku kat sibu ya… tp aku sempat dtg majlis tahlil mlm yg ke enam… petang jumaat 10 april 09 aku berangkat ke sibu k bas… lamak juak dah aku sik k bas ke sibu… nak driving sikda ngan, malas juak aku nak drive sorang2 lagi pun aku pergi kejap jak…

Aku berangkat k bas kol 5, perjalan memang tersangat2 membosankan, paling bosan… tp aku dah terbisa juak… sambil dengar lagu kat hp aku, mkn kacang n kdg2 terlelap tdo… sik terasa juak lah perjalan ya… 7 jam doing nothing dlm bas… molah SUDOKU sempat 2 puzzle jak sebab perjlanan ya mlm… sik nampak…

Aku sampey d sibu tepat 12.00 tgh mlm… Mat n apis ambik aku d terminal bas… aku stay umah cdak mat… sampey rumah jak aku terus mkn KFC nak d suroh ku Mat tapau k aku… pas makan aku rest n beloya kejap.. mmg letih juak asa lah… dlm kol 1 lebih aku Zzzzzz….

Sabtu 11 April… sik juak akhir aku bangun tdo lah… sik tauk nak polah apa juak… pas mandik aku lepak nangga tv… dlm masa ya Mat prepare makanan utk lunch… dlm kol 2 kmk 3 lunch… nang sikda mood juak asa nak keluar ke bandar sibu… dah lejuk kali… huhuhu… tp sempat juak lepak d permai minum petang ngan geng2 d sibu, mat, apis, bob n man… beloya kosong…

dlm kol 7 aku gerak ke rumah nenek aku ya utk majlis tahlil… apis, yus n bob join aku juak…

sampey jak aku depan pagar rumah, Usu nan mcm terkejut jak nangga aku dtg… aku terus bersalaman dgn nya…

Usu Nan : Bila datang di…

aku : Mlm tadik su…

Usu Nan : kaku dah pindah kuching nak..?

aku : aok su…

bkn nya sik tauk aku transfer, tp saja jak nya nak mempastikan…

para jemaah n tetamu yg hadir gik ber tahlil d dalam.. jd sememtara ya aku lepak d luar lok… hiba juak ku rasa… teringat aku muka nenek ku… sik sangka juak…

Lepas selesai bacaan tahlil, cdak jemaah pun keluar dr rumah.. masa ya lah aku bersalaman ngan nek ali, wa deris, nek lek n semua sanak saudara yg mengenali aku… semua nya nanyak soalan yg sama… bila datang di… mcm terkejut jak cdak nya nangga aku ada d sia..

aku sempat berloya ngan nek ali (laki org ninggal)

nek ali : di… ada org ninggal nanyak kau…

aku : apa tek nek (aku sik dengar glak sebab byk glak org klaka…

nek ali : nenek ko ada ningas kau ariya…

aku : owh… (penuh hiba…)

nek ali : nenek mdh kau dah transfer… lupak nya kali…

aku : (cuma mampu membalas dengan anggukkan…)

sebelum aku balit ke kuching (tranfer) aku ada singgah bersalaman ngan semua cdak nya… lupak org ninggal kali…

ingat juak nya ngan cucuk saudara nya tok… masa ya aku terasa glak2… wpun kmk org sik rapat tp sejak aku mengenali cdak nya masa aku start keja d Sibu dolok, cdak nya dah mcm rapat glak ngan aku… ya lah aku tersentuh glak… aku nangga nya sakit n masa nya sihat…

kmk org sama2 berjemaaf solat isyak… lepas ya, ada mkn2…

lepas mkn aku beloya ngan usu liza… kembang jak mata nya… nya lah yg paling terasa kehilangan nenek… sbb nya anak bongsu n cdak nya diam serumah…. nya juak yg banyak nyaga nenek dlm masa nya sakit… harap usu liza tenang n tabah dengan permergian nenek…

dlm kol 9 aku mintak dirik utk balik…

12 april 09… aku balit ke kuching makey boat xpress… bertolak jam 11.30 pagi… cadak bob, mat n apis anta aku ke terminal…

dlm kol 4.30 ptg aku sampey d kch… Zul ambik aku d terminal, cdak stella follow juak…

sesungguh nya setiap yg hidup pasti akan kembali kepada NYA…

hargai sementara masih ada…

Leave a Reply

