Lagenda NABAU…

Posted: March 23, 2009 in Cerita Aku...

ularbesar

Ular ini dikaitkan dengan Mitos masyarakat Iban mengenai anaconda dari alam halimunan yang dikenali sebagai ‘Nabau’ yang turut mengisi kisah banjir besar di Sarawak pada 12 Januari lalu. Seorang warga emas dari daerah Song, Kapit memberitahu, mengikut kepercayaan masyarakat Iban, Nabau dianggap sebagai anaconda misteri.

Berdasarkan cerita orang tua-tua, Nabau hadir dengan misteri yang tersendiri. Apabila munculnya Nabau, ia seolah-olah membawa petanda akan berlaku sesuatu kejadian besar. Masyarakat Iban dahulukala mempercayai sekiranya Nabau muncul secara merentangi sungai, maka banjir besar akan berlaku. Mungkin juga banjir besar yang berlaku di Sarawak baru-baru ini berpunca daripada kehadiran Nabau tersebut.

Secara ringkasnya, Nabau digambarkan sebagai anaconda berkepala seperti naga dengan tujuh lubang hidung. Nabau juga dipercayai mempunyai kesaktian tersendiri iaitu mampu menjelma dalam pelbagai bentuk untuk menyembunyikan identitinya yang dikatakan sebesar kayu balak dan panjangnya dipercayai melebihi 30 meter.

ular-besa

About these ads
Comments
  1. Stella Tiong a.k.a g-t says:

    nabau..nabau ya bahasa iban..mun dlm local di sebut ular besar..org putih madah anaconda…kesahihan cerita tok susah juak..sebab xda bukti kukuh..tp wujud cerita..apa2, mudah2an kt selamat..

  2. ewan kennedy says:

    sebenarnya nabau ini tidak wujud kenepe2 tiada
    sebab saya sendiri tidak tahu

  3. emo love says:

    nabau sebenarnya wujud kamu orang saja tidak
    percaya cuba kamu orang pergi bawa ibu bapa
    kamu orang pergi sungai rajang tanya kamu org
    di situ?

  4. kokoko says:

    nabau tok benarnya nya bentuk macam kote kamu rang
    aku ada cium nabau ari ya

  5. zait.ahmadin says:

    ngerampot jeaxxx……….

  6. Dhed says:

    Dustai’x za to. .yg pakae komputer m’edit. . .

  7. Dee HD says:

    Dulu masa era2 60an masuk ke era 70an gtu.. kat kg aku di Pt Raja Batu Pahat, Johor ada gak citer2 camni. Masa tu kat kaw kg akuni mmg famesla pasal pindah randah akibat banjir. Sehinggalah terbinanya empangan Semberong, masalah banjir mmg sinonim dgn kg aku dan kg2 yang swaktu dengannya. orang Sebab tu ler nama kg aku pun Kg Pt Londang, memangpn dulu berlondang jek tempat tu. Masatu spesis ikan ni jgn ckp la.. haruan, tapah, toman sebesar batang kelapa pn ada beb.. Berbalik pasal ular ni, masatu kalau ular ni ditemui melintang menyeberang jalan menuju kesebelah baruh kg aku, itu bermakna alamat nak banjir besar ler kg aku.. tp kalau sebaliknya pulak itu bermakna akan kemarau. Ada citer yang aku dengar pernah jalan raya jamed ada masatu ketika ular tu menyeberang. Diorang kata ul;ar tu spesis ular sawa.. besar macam batang sagu.. peeergh.. kalau dapat tangkap brp banyak boots western kulit ular aku bleh buat.. kayo pokchik. Errr.. oh ye.. psl ular td tu ek.. dek kerana arus kemodenan telah mula menyelinap m,asuk ke kg aku, ular td tu pn ghaib bersama misterinya kira mcm Nessie kat Loch Ness tu ler. Kali terakhir aku dengar citer ttg ular kesayangan aku ni ialah pd pnghujung tahun 90an, dimana ada antara org2 kg aku terjmpa ular tu. Masatu diorang bru abis keje mmbersihkan sungai, masa brehat tu adaler yang lepak kat atas satu batang kayu. sambil brehat tu tgn plak gatal mnakik2 batang kayu tu, upernya btg kayu tu adalh… jen\gjenjengggg.. ULAR. Citer ni ada masyuk dalam majalah ala2 MASTIKA gtu aper. Selepas tu dia pergi lagi..entah kemana.. entah bila bangkitnya semula.. tp pd masatu kesan laluannya mmg jelas pokok2 kat paya tp sg tu terbit bentuk spt lorong laluan.. mmg real beb. korng nk pecaya2 ler xnakpn ok. ini citer pn aku dapat dari oang2 tua kg aku, sbb pd masatupn aku lom lahir lg.. heks.

  8. [...] Lagenda NABAU… March 2009 10 comments 3 [...]

  9. AgI iDuP aGi NgElAbAn says:

    nabau sebenarnya memang wujud…… nabau memang ada banyak bentuk…… macam mana saya tahu nabau wujud, sebab saya orang Iban….

  10. mothernature says:

    memang nabau = ular besar wujud cuma manusia jarang jumpa maybe sebab banjir ular besar ni keluar dari habitat dia..

  11. Nabau. .betol,sbab kpg sy bdkatan dri btu nabau. .kakau nk thu kshnya,pg la sini. .org2 Tua crtakan

  12. bujang senang says:

    kalu korang tak pcya korang terjunlah peluk si nabau tu lain kali.

  13. Adinda Yustina says:

    Panjang juga yah ..
    Tapi arti sbenarnya dari Nabau itu apa ?!

  14. hennathessa says:

    hello?adakah patut terjun ke sungai tu..memang taklah kan?nabau ni btul ke what rekaan?ps tolong balas.bye.see you,muahhhhhhh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s